وبلاگ شخصی احسان کرمی

من هرگز نمی نالم! قرنها نالیدن بس است... می خواهم فریاد بزنم اگر نتوانستم سکوت می کنم.....خاموش مردن بهتر از نالیدن است

وبلاگ شخصی احسان کرمی

من هرگز نمی نالم! قرنها نالیدن بس است... می خواهم فریاد بزنم اگر نتوانستم سکوت می کنم.....خاموش مردن بهتر از نالیدن است

کرمانشاه

شهری که افسانه‌ها می‌گویند طهمورث دیو بند آن را ساخت، شهری که تاریخ، سندش را به نام بهرام پادشاه ساسانی زده، دیار عشاق، شهر شیرین و فرهاد، خطه معبد آناهیتا، غارحاجی، قلعه هژیر، حمام پاچمن، مقبره کیکاووس، پل خسروی، حوض سنگی هرسین، پل کهنه، طاق‌بستان، تپه جغاگاودانه و ... حتما خیلی خوش سلیقه اید که کرمانشاه را برای سفرتان انتخاب کرده‌اید.


بوی خوش دنده کباب


کرمانشاه بوی تاریخ می‌دهد، بوی اسطوره و حماسه اما طاق بستانش خودش یک دنیاست بخصوص وقتی با بوی کباب دنده و دود خوش بوی چربی‌های کباب شده روی ذغال پرمی شود. حتی آنها که تا به حال به کرمانشاه نرفته‌اند هم خوب می‌دانند معروف‌ترین غذای این شهر کباب دنده است. گوشتی خوش ظاهر که شبیه شیشلیک است، اما آنها که طعمش را چشیده اند می‌گویند داستان طعم شیشلیک با کباب دنده خیلی فرق دارد.

پس اگر در کرمانشاه هستید قبل از خوردن هر غذایی، کباب دنده یا دنده کباب را امتحان کنید و یادتان باشد بهترین کبابی‌ها را انتخاب کنید تا توی ذوقتان نخورد.


مردم محلی می‌گویند رستوران‌های طاق بستان کباب دنده‌هایشان حرف ندارد، اما نگویید که خودتان یا بچه‌هایتان کباب دنده دوست ندارید، چون باید در یکی از رستوران‌های طاق بستان در محوطه دل‌انگیز آنها بنشینید و غذاهای دیگری بخورید.

کرمانشاهی‌ها غذاهای محلی زیاد دارند از خورشت خلال بادام که با گوشت گوساله و پیاز و زعفران و زرشک تهیه می‌شود تا ترخینه و پرشت و خمارآشی که بیشتر وقتی مریض می‌شوند می‌پزند؛ هرچند بعید است در طاق بستان بتوانید این غذاها را پیدا کنید.

البته اگر خیلی هوس خوردن چنگال کرده‌اید و کسی برایتان تعریف کرده که کرمانشاهی‌ها نان ساجی را در روغن حیوانی سرخ می‌کنند و بعدا رویش شکر می‌پاشند و به آن چنگال می‌گویند یا دلتان سیب پلو که برنج مخلوط شده با شوید و سیب زمینی است می‌خواهد باز هم بعید است در رستوران‌ها آنها را پیدا کنید. پس اگر فامیلی در کرمانشاه دارید از او بخواهید برایتان از این غذاها بپزد تا آن وقت با تمام وجود حس کنید به کرمانشاه آمده اید.


خورش خلال کرمانشاهی


کرمانشاه شهری با فرهنگی ناب و غذاهای لذیذ


خورش خلال کرمانشاهی از غذاهای مرسوم و لذیذ و سنتی کرمانشاهی است که علاوه بر خوراک روزانه معمولآ در مجالس ومراسم ختم هم در کرمانشاه مدعوین را با خورش خلال اطعام می کنند.


سوغات شیرین


کرمانشاه شهری با فرهنگی ناب و غذاهای لذیذ


اما سوغات کرمانشاه را می‌توانید خیلی راحت تر از غذاهای محلی پیدا کنید، چون کافی است بدانید باید دنبال نان برنجی، نان خرمایی، کاک و نان شکری بگردید و آن وقت به بهترین مکان‌ها برای خریدشان بروید یعنی به بازار کرمانشاه، چهار راه اجاق و چهارراه جوانشیر.



آش عباسعلی


کرمانشاه شهری با فرهنگی ناب و غذاهای لذیذ

 

از همه این ها معروف تر، آش عباسعلی کرمانشاه است که یکی از خوشمزه ترین، مقوی ترین، اصیل ترین و البته گران قیمت ترین غداهای کرمانشاهی به حساب می آید.

راز این آش اصیل در کشدار بودن آن است. و وجه تسمیه آن به زمان رضا شاه بر می گردد که سعی داشته مناسک و مراسم مذهبی خیلی نمود نداشته باشد اما یکی از مردم کرمانشاه برای رونق گرفتن مساجد در ماه مبارک رمضان، این آش را درست کرده و هنگام افطار بین مردم توزیع می کرد. به این ترتیب، نام او روی این آش ماندگار شد. در این آش از گوشت، نخود، لوبیا، عدس، پوره گندم، سبزیجات معطر، روغن کرمانشاهی و ادویه جات استفاده می شود که مزه ای منحصر به فرد به آن می دهد


منبع:نت گشت

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد