وبلاگ شخصی احسان کرمی

من هرگز نمی نالم! قرنها نالیدن بس است... می خواهم فریاد بزنم اگر نتوانستم سکوت می کنم.....خاموش مردن بهتر از نالیدن است

وبلاگ شخصی احسان کرمی

من هرگز نمی نالم! قرنها نالیدن بس است... می خواهم فریاد بزنم اگر نتوانستم سکوت می کنم.....خاموش مردن بهتر از نالیدن است

راز نام های تجاری بزرگان فناوری اطلاعات چیست؟

چه کسی فکر می کرد نامی همچون Google روزی غول دنیای IT باشد؟ با کمی کنکاش در اسامی بزرگان فناوری می توان دریافت این اسم ها نیستند که افتخار می افرینند بلکه این ایده ها هستند که به عجیب ترین اسم ها نیز جان و ارزش می بخشند. در همین ایران خودمان با نگاهی به اسامی سایت های پر بیننده می توان دریافت که اینجا نیز کمابیش مانند آنجاست! نیک صالحی، تابناک، مجید آنلاین، یک پزشک، یک فتحی، مزیدی…

با هم نگاهی به چگونگی انتخاب نام در شرکت های بزرگ IT می اندازیم:

 Google: به واسطه یک اشتباه جالب این نام شکل گرفته است. در اصل Googol درست است، نامی که سرگین برین و لری پیج برای پروژه خود انتخاب کرده بودن، Googol به معنای عدد یک به همراه صد صفر جلوی آن است. آنها پس از معرفی پروژه خود به سرمایه گذار، چکی در وجه Google دریافت کردند و اینگونه بود که…

 Adobe: نام رودخانه ای نزدیک محل سکونت بنیانگذار ادوبی، جان وارناک !

 Apache: بنیانگذارش مشغول ایجاد Patch هایی برای کد های نوشته شده NCSA بود که آنرا A Patchy Server نامید و نهایتاً Apache نام گرفت

 Apple: میوه مورد علاقه استیو جابز ! او سه ماه برای انتخاب نام تجارتش وقت صرف کرده بود و در نهایتا یک روز به همکلاسی هایش اخطار می دهد در صورتی که تا ساعت ۵ بعد از ظهر نامی به او پیشنهاد ندهند او Apple Computer را انتخاب خواهد کرد.

 Cisco: سیسکو در سانفرانسیسکو بنیان نهاده شد، بازهم توضیح لازم هست ؟!

Compaq : مخفف کامپیوتر و Paq که دلالت بر شی یکپارچه کوچک دارد

 Corel: برگرفته از نام بنیانگذارش دکتر Micheal Cowpland. Corel سر نام موسسه تحقیقاتی او بوده است: COwpland REsearch Laboratory

HP: بیل هیولت (Bill Hewlett) و دیو پاکارد (Dave Packard) سر اینکه نام شرکت شان Hewlett-Packard باشد و یا Packard-Hewlett شیر و خط آوردند !

 Hitachi: در زبان ژاپنی به معنی “طلوع خورشید” است.

 Hotmail: ایده دسترسی به ایمیل از طریق وب متعلق به بنیانگذار هات میل جک اسمیت است. او همواره به دنبال نامی بود که با کلمه Mail خاتمه پذیرد و نیز تداعی کننده HTML نیز باشد. او در نهایت به Hotmail رسید. به حروف بزرگ دقت کنید: HoTMaiL

 IBM: توسط یکی از کارمندان National Kash register بنیان گذاری شد. این نام بر گرفته از International Business Machines به معنای ماشین های تجاری بین المللی است.

 Intel: باب نویس و گوردون مور تصمیم داشتند شرکتشان را Moore-Noyce نامگذاری کنند اما این نام قبلا توسط یک هتل زنجیره ای انتخاب شده بود. نهایتاً نام Intel از دو واژه INTegrated Electronics پا به عرصه وجود نهاد.

 LG: از در کنار هم قرار گرفتن حرف آغازین دو غول فناوری کره ای حاصل شد: Lucky و Goldstar

 Microsoft: نامی که از ذهن خلاق تراوش کرد: MICROcomputers SOFTware یعنی نرم افزار میکرو کامپیوترها. البته در ابتدا به صورت Micro-Soft نوشته می شد که بعداً “-” حذف گردید.

 Mozilla: هنگامی که بنیان گذار مرورگر خاطره انگیز و موفق Netscape، مارک اندریسون این مرورگر را برای از دور خارج کردن مرورگر Mosaic خلق کرد، به دنبال نامی برای شرکت اش می گشت که نشان دهنده این امر باشد. لذا با الهام از گودزیلا (Godzilla) نام Mozilla (Mosaic Killer) را برگزید.

 Novell: این نام توسط همسر بانی ناول جورج کانوا پیشنهاد شد، همسر وی اشتباهاً فکر میکرد Novell در زبان فرانسوی به معنای جدید (New) است!

 Oracle: لری الیسون و باب اوتس روی پروژ های برای CIA کار می کردند که نام رمز آن پروژه Oracle نام داشت (اوراکل در زبان انگلیسی به معنای شخص بسیار دانا می باشد و دلیل انتحاب این نام آن بود که سیا فکر میکرد این سیستم می تواند به تمام سوالات پاسخ دهد!). پروژه سعی داشت نگارش جدیدی از SQL را عرضه کند؛ اگرچه پروژه آنها شکست خورد اما آن دو تصمیم گرفتند آنچه شروع کرده اند را به پایان برسانند و آنرا به جان عرضه کنند. آنها نام اوراکل را حفظ کردند و موتور RDBMS خودشان را ایجاد نمودند. بعده ها نیز نام اوراکل را برای شرکت خود برگزیدند.

 Red Hat: بنیانگذارش مارک اوینگ در دوران کالج از پدربزرگش کلاه راه راه سفید و قرمزی گرفته بود. هم کلاسی هایش برای حل مسائل شان به او مراجعه می کردند و به همین دلیل به “همون پسر کلاه قرمزه” (that guy in the red hat) معروف شده بود. مدتی بعد آن کلاه را گم کرد و مدتها به دنبالش گشت. جالب است بدانید در راهنمای نسخه بتای لینوکس رد هت از کاربران خواسته شده بود در صورتی که آن کلاه را پیدا کردند پس اش بدهند!

 SAP: توسط ۴ نفر از کارمندان پیشین IBM که در گروه “Systems/Applications/Projects” آن شرکت کار می کردند بنیان نهاده شد.

 Sony: از کلمه لاتین Sonus به معنای آوا و صدا و همچنین واژه آمریکایی Sonny به معنای جوان باهوش الهام گرفته شده است.

 SUN: توسط ۴ دوست صمیمی در دانشگاه استنفورد تاسیس گردید و مخفف Stanford University Network است.

 Xerox: موسس اش چستر کارلسون به دنبال نامی میگشت که تفاوت دستگاههای کپی زیراکس را با دستگاههای دیگر نشان دهد. آن تفاوت این بود که زیراکس بر خلاف دستگاههای دیگر از روش کپی خشک استفاده می کرد. ریش یونانی “Xer” به معنای Dry یعنی خشک است.

 Yahoo!: نامی بود که توسط جاناتان سوئیفت نویسنده کتاب سفرهای گالیور ابداع شد. یاهو شخصیتی بود که در رفتار و ظاهر دافعه داشت ولی در عمل انسان بود. موسسان یاهو جری یانگ و دیوید فیلو این نام را به دلیل اینکه خود را یاهوی سفرهای گالیور در نظر می گرفتند انتخاب نمودند. اگرچه حالا این نام محففی برای این جمله است: ” Yet Another Hierarchical Officious Oracle “.

24. شرکت Minnesota Mining and Manufacturing در ابتدا یک شرکت معدنی بود که کارش استخراج کوراندوم (سنگ سنباده) و تولید سنگ سنباده از آن بود.

 

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد